ÖĞRENMENİN ANLAMI
Üstat ST.Augustinus'un İtiraflar başyapıtından öğrenmenin anlamı adına;
Buradan hareketle şöyle bir sonuca ulaşıyoruz:Bu bilgileri,yani duyularımızla imgelerini almadığımız,ama zihnimizde imgesi olmadan kendi haliyle tanıdığımız bilgileri öğrenmek,hafızada daha önceden dağınık ve düzensiz bir şekilde bulunan fikirleri bir araya toplarcasına düşünmekten başka bir şey değil.Dikkatimizi verince,daha önceden dağınık ve ihmal edilmiş halde köşesinde gizlenen bu bilgilerin kullanıma hazır halde orada beklediğini anlıyoruz,çünkü kendilerine aşına olan zihin onları çağırdığı anda hemen ortaya çıkıveriyorlar.
Demek ki benim hafızam bu türden ne çok bilgi içeriyor,yani daha önceden keşfedilmiş ve demin de dediğim gibi,kullanıma hazır halde bekletilen ne çok bilgi.Bunu öğrendim ya da biliyordum dediğimde kastettiğim bu demek ki.Ama bunları toparlamaya biraz ara vereyim,hemen dibe iniveriyorlar ve yine ücra köşelerine çekiliveriyorlar.Bu durumda yeni bir şeymiş gibi yeniden keşfedilmeleri,bulundukları kaynaktan yeniden çağrılmaları(bu kaynaktan başka gidebilecekleri bir yer yok sahiden),bilinebilmeleri için yeniden bir araya getirilmeleri ,yani dağınık halde bulunduklarından yeniden uğraş verip toparlanmaları gerekiyor.
Düşünmek fiili de (cogito)buradan geliyor.Bir araya getirmek (cogo) ve düşünmek (cogito) fiilleri,iş yapmak,harekete geçirmek ve yapmak ve sıkça yapmak fiilleriyle bağlantılıdır.Ama zihin düşünmek fiilinin sadece kendi işlevi olduğunu iddia eder.Zaten başka yerde değil de sadece zihinde bir araya getirilen,yani belli bir uğraş sonucunda bir araya toplanan bilgiye bilgi denmesi bu yüzden;çok da doğru.
-10.kitap
-11.bölüm
-İTİRAFLAR
-ST.AUGUSTİNUS
ALFA YAYINEVİ
Yorumlar
Yorum Gönder